Seniorenmarketing: meten is weten

De groep ouderen in Nederland neemt rap toe. Voor veel bedrijven en organisaties is deze doelgroep dus steeds belangrijker. Het idee dat senioren niet online te vinden zijn is sterk achterhaald. Senioren in Nederland zijn meer dan gemiddeld online dan andere ouderen in Europa, tablets zijn een uitkomst en de oudere doelgroep is ook steeds vaker actief op social media. Wat zijn trends in het bereiken van de oudere doelgroep?  En hoe kun je deze trends gebruiken voor je marketingstrategie voor deze doelgroep? 

Je hebt een mooie campagne voor een oudere doelgroep ingericht. Maar dan? Hoe weet je of je de juiste doelgroep hebt bereikt? Investeer je jouw tijd en geld in een marketingcampagne (seniorenmarketing), dan moet dat natuurlijk wel iets opleveren. Online middelen en tools maken dat je continu kunt meten, weten en dus ook bijsturen! Leer de oudere doelgroep echt kennen en stuur daar dan ook op. 

Senior of 50-plusser? 
Bij online adverteren kun je heel goed testen welk soort banners wel of niet aangeklikt worden. Een prima kans om je doelgroep beter te leren kennen! Slaat die banner met foto's van senioren nu beter aan dan de banner waarop je juist geen modellen laat zien? Wordt er vaker geklikt op de banner met het woord senior of juist op 50-plusser? Hoe belangrijk is het om rekening te houden met kleurgebruik voor de oudere doelgroep? Straks weet je het!

Goodmorning!
Het is wetenschappelijk bewezen dat de meeste senioren ochtendmensen zijn. Houd daar dus ook  bij de planning van je online middelen rekening mee. Verstuur die nieuwsbrief eens 's ochtends en meet hoe vaak die geopend wordt. Plan je social media berichten 's ochtends in en kijk of je bereik vergroot wordt.

Een nieuwsbrief speciaal voor mij? 
Het is aangetoond dat senioren vaker gepersonaliseerde e-nieuwsbrieven openen dan niet-senioren. Probeer daarom zoveel mogelijk gegevens van jouw doelgroep te verzamelen. En door op een goede manier je nieuwsbriefbestand op te bouwen kom je heel veel te weten over wie je nieuwsbrief leest en wanneer en welke berichten het meest interessant gevonden worden. En dus het meeste effect hebben.

Meer weten over welke tools voor jou geschikt zijn? We vertellen je er graag meer over.

Bertien Koopman van Keijzer