De groep ouderen in Nederland neemt rap toe. Voor veel bedrijven en organisaties is deze doelgroep dus steeds belangrijker. Het idee dat senioren niet online te vinden zijn is sterk achterhaald. Senioren in Nederland zijn meer dan gemiddeld online dan andere ouderen in Europa, tablets zijn een uitkomst en de oudere doelgroep is ook steeds vaker actief op social media*. Wat zijn trends in het bereiken van de oudere doelgroep? En hoe kun je deze trends gebruiken voor je marketingstrategie voor deze doelgroep?
Net als bij iedere andere doelgroep is het van groot belang om je te verdiepen wat de oudere bezighoudt.. Vooral de jongere oudere is allergisch voor betutteling. Dat is ook wetenschappelijk aangetoond. Een grote groep senioren wil niet aangesproken worden als senior. Spreek hen dus 'ageless' aan zoals we dat zo mooi noemen.
'Marketing of attraction'
Door op doelgroepniveau te communiceren zal je content relevanter zijn en zal men zich eerder aangetrokken voelen tot het merk, ook wel 'marketing of attraction' genoemd. De inhoud is zo relevant en zo verleidelijk dat het mensen naar zich toetrekt!
Content moet hyperrelevant zijn voor de gebruiker. Dit betekent in de meeste gevallen: een probleem oplossen, een rol spelen in het dagelijkse leven van de ontvanger of vermaak opleveren. De content inspireert, wekt de interesse en verbindt. Het betekent dat jij je moet verdiepen in thema's en onderwerpen die relevant zijn.
Ga dus op zoek naar wat jouw oudere doelgroep interessant vindt en sluit daar als merk op aan. Daar kun je heel ver in gaan. Zo kan het dus zijn dat je een bouwkavel verkoopt omdat je twittert over de mooiste wijnkelders op aarde. Voorbeeld: Vaneker.
Bij 't Vaneker is er bewust voor gekozen een wereld om het merk heen te creëren. Door op Social Media en de website interessante artikelen te plaatsen die aansluiten bij de doelgroep zorg je dat je een lange termijn relatie aangaat met mensen. De doelgroep komt naar jou toe - omdat jij interessante informatie hebt die aansluit bij hun belevingswereld- en niet andersom.
Bertien Koopman van Keijzer